Logga in

Till toppen av sidan

Växeln, hallå, hallå!

Växeln, hallå, hallå! I veckan som gick fick Frösundas huvudkontor celebert studiebesök från vår växel och centrala bemanningssektion (CB) i Linköping, som gav oss en snabb inblick i sitt dagliga arbete. Deras motto: Vi löser allt! Här är hjältarna som hörs men inte syns.

Deras roll är väldigt central för Frösunda Omsorg och inte minst för kunderna inom Personlig assistans i hela Sverige. Förutom att hantera de tusentals samtal som går genom växeln varje år, tar växelhjältarna emot akuta sjukskrivningar och hittar ersättare i bemanningen för PA på kvällar, nätter och helgdagar.

Engagemanget hos de nio individerna i den här gruppen och deras 6-7 ersättare är tydlig, men det är säkert nödvändigt när man ska hitta ersättare för i genomsnitt 436 fall av akuta sjukskrivningar varje månad. I oktober hade man 316 men per år hanteras omkring 5000 bemanningsärenden.

”Problematiken ligger i flera saker, att man ofta har dålig framförhållning och ringer för sent, att vi får flera fall samtidigt, att ersättarna inte svarar och att hitta rätt person för varje ärende”, förklarar gruppen som besöker Frösunda.

Eftersom kunden själv har gjort sitt eget urval av assistenter, så begränsas givetvis CB:s möjligheter att hitta ersättare ibland, och man får då gå utanför den gruppen.

”Glädjen är som störst när kunden är tacksam och assistenten är nöjd. Det blir lättare att lyckas när gruppen har bra stämning. Kicken kommer när man lagt ner energi för att hitta en lösning och all blir nöjda. Men det är ju vårt motto; Vi löser allt!”, säger flera i gruppen.

De turas om att jobba i växeln och med bemanningen. Frösundas växel har också många utmaningar, den vanligaste är givetvis att lyckas koppla de som ringer dit de vill.

”Det är ofta svårt att hitta rätt folk och man får vara något av en Uno-detektiv (UNO är Frösundas kontaktlista, för den som inte vet)”.

En orsak till det problemet är att uppgifterna i registret inte uppdateras tillräckligt ofta och att man inte ger feedback när det blivit fel. Ett annat skäl är att man inte lägger in hänvisning i sin telefon, att man är på lunch eller möte och vilken tid man är tillgänglig igen.

Det här var något som gruppen uppmanade medarbetarna på huvudkontoret att tänka på, eftersom man på ett år har nästan 50 000 samtal att koppla in och ut. Under oktober hade mer än 4500 samtal tagits emot av Frösundas växeltelefonister.

Så, vill du känna dig säkrare på att få rätt samtal kopplade till dig, så hjälp hjältarna i växeln som hörs men inte syns – berätta var du finns.

 

Text: Lars-Ola Nordqvist, kommunikatör