Logga in

Till toppen av sidan

”Vi är ett väldigt bra team”

Eva Lindhoff är undersköterska på Strandängsgatan. Hon har arbetat inom äldrevården i snart 25 år och är stolt över sina kollegor och sammanhållningen på avdelningen.


Eva, du är ganska ung men ändå en veteran, stämmer det?
–Ja, så är det kanske. Jag har jobbat inom äldrevården i snart 25 år, på olika ställen inom både hemtjänst och här på Strandängsgatan, och jag var med redan när det var kommunen som drev det.Sedan var jag med när Carema tog över en gång i tiden, och jag var med när det var Förenade Care som drev verksamheten. Den största förändringen var nog för mig när vi gick från att vara en kommunal verksamhet till att ha ett företag som utförare.

På vilket sätt var det en förändring? Var det skillnad mot att byta mellan olika privata utförare?
– En stor skillnad var att vi var fler medarbetare på kommunens tid. Det är väl så bra nu, när vi är färre, för vi jobbar på ett annat sätt som fungerar för både oss som jobbar och våra kunder. Men om vi till exempel är i behov av extra bemanning, så upplever jag att man försöker stärka upp där det behövs fler medarbetare. Sedan är det alltid en omställning, när man har en övergång från ett företag till ett annat, det är nog svårt att komma ifrån. Det blir oroligt bland medarbetarna, eftersom man ofta inte vet så mycket om den som tar över, och ibland smittar den oron av sig; kanske inte så mycket på de boende utan mer på närstående. Men, vi som har varit med ett tag vet detta, att det blir stökigt en tid, men vi vet också att det brukar bli bra.

Är det någon skillnad på att ha Frösunda Omsorg som arbetsgivare och de andra företagen du har jobbat för?
– Ja, om jag jämför hur det är nu, med hur det var under Förenade Cares tid som utförare, så tycker jag det fungerar bättre nu. Frösunda har en platt organisation, där vi bara har en chef, och hon har superkoll hela tiden. När Förenade Care skötte det så hade de gruppchefer, som skulle leda oss andra, ha utvecklings- och lönesamtal. Jag föredrar att ha en chef som nu.

Frösunda har varit väldigt uppmärksammat i medierna under en tid. Är det något du märker av?
– Både ja och nej. När jag såg inslaget på TV om Frösunda i Lomma så kände jag inte igen mig, så som det sades i programmet, och jag upplever inte att vi inte hinner med det vi ska. Vi fungerar bra och jag vill påstå att våra kunder trivs och har det bra.

Så allt ”snack” som är, det berör dig inte?
– Jo, det är klart, det är tråkigt när man möter folk man känner som har synpunkter, när jag till exempel går och handlar på ICA i arbetskläder och kassören frågar hur man kan arbeta på ett så hemskt företag. Det är inte så kul. Men jag berättar gärna hur vi har det på vår avdelning 2 på Strandängsgatan. Jag är stolt över mina kollegor och vår fina sammanhållning på avdelningen, vi är ett väldigt bra team.

Vilken tror du är nyckeln, den viktigaste faktorn, till att få det att fungera på en avdelning?
– Det är nog mycket som hänger ihop men viktigast är förstås personalen, att medarbetarna trivs och fungerar bra ihop. Sedan är det väldigt viktigt att ha en bra chef, någon som ser en och som man kan prata med, lyssnar och tar till sig av medarbetarnas åsikter, det är mycket viktigt. Det har vi. Marie vet vad vi gör, hon litar på oss och hon känner kunderna som brukar skoja med henne och kalla henne ”Bossen”, för att hon är med hela tiden och har koll.

Du säger att er avdelning 2 fungerar bra. Varför är det så, tror du?
– Jag tror det beror på att vi har just en väldigt bra chef och många duktiga medarbetare som varit med i många år, som kan sitt jobb. Nu är vi ett gäng som fungerar jättebra tillsammans. Det ger en trygghet och en stabilitet, och jag behöver aldrig fundera på om var mina arbetskamrater är eller vad de gör – jag vet att det fungerar, vi litar på varandra. Sedan är det också viktigt med att ta hand om de som kommer nya, att ge rätt introduktion. Det gör vi här. Vi är noga med introduktionen av nya medarbetare, vare sig det är fast anställda eller timmisar. Vi har till exempel alltid bredvidgång tills vi ser att det fungerar. Det tjänar vi på och det blir bra för kunderna.