Logga in

Till toppen av sidan

”Vi ska göra kundens dag till den bästa – varje dag”

Frösunda Omsorgs verksamhetschef Ewa Andersson arbetar på daglig verksamheten Danvikstull. Hon har arbetat med människor i hela sitt liv och tycker det är en självklarhet att kunden ska få bestämma.

Vad innebär det att vara verksamhetschef på Frösunda Omsorg?
– Det är ett mångfaciterat och jätteroligt jobb. Att vara verksamhetschef på Frösunda innebär ett verksamhetsnära ledarskap och jag möter både kunder och medarbetare dagligen. Jag arbetsleder, handleder, pratar med våra kunder, samverkar med assistenter, sköter administration och rycker in där det behövs. Allt om vartannat, det är en härlig blandning! 

På Frösunda arbetar vi utifrån kundens fokus, vad betyder det i din yrkesroll?
– Kundens fokus är ett riktmärke i mitt ledarskap. Det är för våra kunder vi finns. Vi ska göra kundens dag till den bästa – varje dag. Det handlar om att möta kunderna där de är, att finnas där för dem och erbjuda en stimulerande samt dynamisk arbetsmiljö. Hos oss arbetar vi dagligen för att våra kunder ska kunna kommunicera. Alla människor har rätt till kommunikation och jag som verksamhetschef måste ha fokus på det i alla perspektiv i mitt arbete.

Vilka egenskaper skulle du säga krävs i arbetet som verksamhetschef på Frösunda?
– Att man har ett driv, är nyfiken, engagerad och lyhörd. Man behöver ha en vilja till förbättring och ha ett öppet sinne. Vi får aldrig sluta observera och reflektera över hur vi kan göra bättre. Det gäller att man förstår att det är mycket som påverkar våra kunder. Exempelvis hur de har sovit och hur deras kroppar känns. Vi måste alltid möta kunderna där de är och aldrig ta något för givet. Det är både häftigt och svårt och det blir aldrig långtråkigt. Det här är världens roligaste jobb!

Vilka är de största utmaningarna du ställs inför i ditt dagliga arbete?
– Att ha kundens fokus i alla led när det kommer till administrativa uppgifter, knepiga system och ekonomi.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– När jag möter nöjda kunder och trygga närstående. Att få se leendet från dem.

Hur kommer det sig att du valde Frösunda som arbetsgivare?
– En av mina tidigare kollegor arbetar på Frösunda, så jag följde hennes fotspår.

Vad skulle du säga är det bästa med att jobba på Frösunda?
– Att vi har kundens fokus. Jag har själv ett barn med down syndrom och det är självklart att han ska få bestämma och ha huvudrollen i sitt liv. Det gillar jag med Frösunda, att vi alltid ska utgå från kunden. Det handlar inte om vad jag tycker utan vad kunden tycker och vill ha. Det är häftigt att det genomsyrar hela företaget.