PRESSMEDDELANDE: Demenssjukdomar i fokus för Frösundas nya vård- och omsorgsboende i Gävle

Frösunda Omsorg bygger framtidens äldreomsorg i Gävle. Det nya boendet Sätraåsens inriktning är vård och omsorg av äldre personer med demenssjukdomar och kognitiv nedsättning. – Med vår inriktning på kognitionskunskap skapar vi en miljö och en omsorg som ger högre livskvalitet för personer med demenssjukdomar, säger Christine Rosencrantz, affärsområdeschef för Frösunda Äldreomsorg.

Det nya vård- och omsorgsboendet får namnet Frösunda Sätraåsen och rymmer 72 lägenheter på fyra våningsplan. Det kommer att ligga mitt i Gävles snabbast växande bostadsområde, nära sportarenor för bland annat ishockey, fotboll och trav.

Frösundas nya generation vård- och omsorgsboenden genomsyras av framtidstänkande. Utformningen och omsorgen bygger på vetenskaplig grund och kognitionskunskap, vilket ger ökad förståelse för de behov individer med kognitionsnedsättning har.

Det betyder bland annat att inredningen är lugn, trygg och harmonisk. Trygghet för de boende innebär även välutbildade medarbetare, sjuksköterska dygnet runt och ny digital teknik som underlättar för kunder, medarbetare och närstående.

– Helhetsintrycket blir en trivsam och hemlik miljö där kunderna får bestämma över sina liv och hur de vill uppnå en hög livskvalitet. Vår vision är att alla människor ska uppleva en ökad trygghet i sin hemmiljö, förklarar Christine Rosencrantz.

Frösunda Sätraåsen ligger i ett familjevänligt område bortom stadens stimmiga miljöer. Det får en naturlig koppling till olika former av sinnesstimulans, en grön och naturnära miljö, trädgård, boulebanor och en skön spa- och solavdelning. I området har man även kontakt med arenorna som stärker kundernas sportsliga minnen av ishockey, fotboll och trav.

– Vi ser fram emot etableringen och att kunna erbjuda ett attraktivt och modernt boende i Gävle, säger Christine Rosencrantz.

Våren 2018 fick Frösunda Omsorg nya ägare i form av Brado AB, ett svenskt familjeägt bolag som ingår i norska Adolfsen Group. Adolfsen Group bedriver en omfattande verksamhet inom bland annat äldreomsorg i Sveriges och Norge.