Logga in

Till toppen av sidan

God man: ”Vi har fått lugn och ro”

För 60-åriga Helmut som har downs syndrom har vägen till att få tillbaka sina 300 assistanstimmar varit tuff. Inte minst för hans närstående. Idag har han assistans dygnet runt hos Frösunda tack vare hans god man Barbro och Frösundas juridiska ombud EwaMargareth.

Vid 13 års ålder var Helmut med om ett trauma i skolan. Efter det slutade han att prata och blev autistisk. Vad det var som hände har aldrig kommit fram.

– I 30 år levde han på övervåningen hos sin mamma som idag är 95 år. Han vägrade ha ögonkontakt och var aggressiv, berättar hans syster Barbro som är assistent och god man åt Helmut.

Med tiden lyckades assistenterna bryta isoleringen hos Helmut.

– Vi fick ner honom till köket och lärde honom att äta själv. Vi är hans ögon och händer. Han hade sina 300 timmar från Försäkringskassan, men när vi skulle ta bort en assistanstimme slutade det med att vi bara fick sex timmar kvar. Kommunen skulle stå för resten vilket blev 42 timmar i månaden. De ville att han skulle flytta till ett privat boende flera mil hemifrån.

Vann tillbaka assistanstimmarna
I tre månader fick hela familjen kring Helmut kämpa för att få tillbaka assistansen. Efter en tid på boendet kom Barbro i kontakt med Frösunda.

– Jag ringde av en tillfällighet och allt hängde på att han skulle få mer timmar om vi skulle flytta assistansen till Frösunda. EwaMargreth, juridiskt ombud på Frösunda, har fått sköta all kontakt med Förvaltningsrätten och Försäkringskassan. Hon är en sån härlig människa.

I december kom beslutet att Helmut vunnit tillbaka sina assistanstimmar.

– Kommunen skulle överklaga beslutet men den 17 december fick vi beskedet att vi ska vara hos honom dygnet runt. Vi firade med tårta! Förut var han olycklig och tog sönder saker. Han kan inte säga att något är galet, han slår sig själv i ansiktet. Det var ingen som kände honom överhuvudtaget, men hade man läst genomförandeplanen hade man förstått. Det har varit en sån misär. Nu vill han vara nära och söker kontakt. Han är så trygg, vad god han är.

Barbro fortsätter att berätta att hon uppskattar att hon alltid kan kontakta Helmuts verksamhetschef Christel och ta hjälp vid behov.

– Om jag ringer till Christel så svarar hon, eller ringer upp. Jag får gehör för allting. Förut var det ingen som lyssnade. Det är det som är så bra med Frösunda, de är som en familj. Vi har fått lugn och ro. Christel ringer och frågar hur det går. De är mänskliga och har förståelse. De är så kärleksfulla, man tror inte det är sant, avslutar Barbro.